namaste.reismee.nl

Vissen, vliegtuigen en een festival

Namaste!

Gelukkig heb ik een beter internetcafe gevonden waar ze wel iedere dag de virusscanner er overheen gooien, én het toetsenbord niet aan je vingers plakt of de spatiebalk een eigen wil heeft! Daarom voordat ik een week de bergen in ga, maar weer een update.

De dagen op school gaan erg hard. Regelmatig nemen Yvonne en ik wat kinderen apart om iets te gaan doen. Het is niet makkelijk om een hele klas tegelijk te behappen, daarom maar in stukjes. 1x per dag hebben ze 'practical hour' waarin allerlei activiteiten gedaan kunnen worden: lezen in de bibliotheek, een spelling- of opstelwedstrijd, sport etc. Maar aangezien de leraren zelf niet gewend zijn aan 'creatief bezig zijn', doen wij dat voor ze.

Zo hebben we een verhaal voorgelezen over de oceaan, met zijn vissen en planten. Daarna kreeg ieder kind 2 ronde vouwblaadjes, en behangpapier om de schubben te scheuren en een staart te maken. Daarna in elkaar plakken, en ophangen in de klas. Ze vinden het geweldig, en het staat ook nog leuk, die versiering aan het plafond.
Met oudere kinderen hebben we van plastic flessen een vliegtuig gemaakt. Eerst beplakken met stukjes papier, dan van (alweer... ;-)) behang ramen, deuren, vleugels, en natuurlijk een raam voor de piloot maken. Ook deze zijn allemaal opgehangen in de klas. Een leuk gezicht!

Vanaf zaterdag (morgen) is er een festival. Tihar. Tijdens dit festival worden kraaien, honden, koeien en Laxmi, de god van de rijkdom, vereerd. Op de laatste dag vereren zusters hun broer(s) voor een lang leven en de bescherming die ze hun zusters geven. (Tja, had ik maar een broertje gehad....

Laughing
)
Omdat veel mensen uit Nederland mij geld hadden meegegeven, heb ik voor iedere familie een pakket samen kunnen stellen, met daarin olie, rijst, kruiden, thee, tandpasta, zeep, waspoeder, rijst, melkpoeder (nee, niet die uit China...), linzen, suiker, zout, lucifers, kaarsen, vitaminepillen en noodles.
De tas was al met al zo'n 5 kilo, dus we hadden de dag er voor maar aan de kleine kinderen gevraagd of ze opgehaald konden worden door hun ouders....

Het werd met plezier in ontvangst genomen, en hoewel er veel kinderen 'van weinig woorden' zijn. Toch waren de blije gezichten en de toch wel veel 'Thank you Petra!!' erg fijn om te zien en te horen. Toen ik naar huis fietste, zag ik veel kinderen en moeders met de tas lopen. Ook de moeders bedankten me met een brede glimlach. Ik hoop dat met de spullen hun festival extra feestelijk wordt!
Dit had ik niet kunnen doen dankzij jullie donaties, dus ontzettend bedankt, namens veel blije families!

Morgen dus op trekking. De plannen zijn wat gewijzigd, en we vliegen naar Jomsom (zo'n 20 minuten) op 2700 meter hoogte. Dan hopen we in 2 dagen naar Muktinath te lopen, op 3800 meter (jaja, ik ga op hoogtestage! ;-)) Daar zijn veel mooie kloosters en tempels te vinden. Dan een andere weg terug naar Jomsom, en van daar uit naar beneden tot aan ongeveer Pokhara, op 700 meter. We hebben zo'n 10 dagen om hier over te doen, dus we zien wel hoe ver we kunnen komen. Sommige stukken kun je ook met een jeep doen (over een dirtroad), dus dat is wel een lekker idee, mochten we het niet halen.Er wonen veel verschillende bevolkingsgroepen in de bergen, met hun eigen kleding en tradities, en ook de omgeving schijnt afwisselend te zijn. Ik kijk er erg naar uit!

Nu nog even de laatste dingen shoppen, mueslirepen en noten enzo: trekkersvoedsel! In de bergen is ook veel te verkrijgen, maar natuurlijk veel duurder, want het moet er ook allemaal naar toe gebracht worden. Zo kost hier een fles water 20 cent (maar ik heb Israeli's daar zelfs op zien afdingen, omdat ze het 'elders' voor 18 cent konden krijgen... walgelijk) maar in de bergen kan diezelfde liter water 1 euro kosten. Ook schijn je ergens erg lekkere appeltaart te kunnen kopen. Jomsom staat bekend om zijn appelboomgaarden, en er is een Nederlander die getrouwd is met een Nepalese, en daar appeltaart is gaan bakken. Natuurlijk heeft het hele dorp, net als overal in Azie, het idee gekopieerd en nu kun je het dus op vele plekken krijgen.

Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan, over ongeveer een week zal ik jullie op de hoogte stellen van de avonturen!
De komende week ben ik dus vande buitenwereld afgesloten, alhoewel het me niets zal verbazen als een of andere slimme Nepalees een computer op zonne-energie heeft, en een inbelverbinding kan maken met een mobiele telefoon... ook dat is Nepal!

Ik ga nu mijn tas verder inpakken, en om 6 uur gaat de wekker weer.
Tot later en ja, ik doe voorzichtig!

(helaas, ik had gehoopt dat ik nog wat foto's kon plaatsen, maar het geheugenkaartje doet weer gek, en de geleende kaartlezer begon spontaan te roken... na de trekking dus maar opnieuw proberen)

Groetjes, Petra

Reacties

Reacties

Ilona

Wat een creativiteit allemaal. Van een plastic fles een vliegtuig maken? Pfff ik zou echt niet weten hoe dat moest :)
Heel veel succes met de trekking. Ik vind het helemaal geen fijn idee dat je onbereikbaar bent, dus ik zal blij zijn als je weer terug bent!
Liefs, Ilona en Romano

Sietske

Hey Petra,

Supergaaf en ZO goed wat je daar allemaal doet! Wij zijn bezig met het inzamelen van geld voor een blindenweeshuis in Tibet...

Maar waarom ik je een berichtje stuur: welke trekking ga jij doen de komende 10 dagen??? Hoe heet deze want hij lijkt me namelijk geweldig en PRECIES lang genoeg....

Alvast heeel veel plezier tijdens de trekking!! En keep up the good work!

Groetjes Sietske
http://sietsengijs.reismee.nl

Erika

hee peetje, Wat leuk toch allemaal weer om te lezen. Was het nu toeval dat je peter en yvonne (toch? tegen kwam?) of hebben jullie dat zo afgesproken. Leuk om samen op pad te gaan. Heel veel plezier in the middle of everywhere. Geniet ervan. Ik vind het geweldig wat je doet, weer zo lekker creabea, alleen deze weblog al. Hoe doe je dat toch allemaal?? liefs, Erika

wcmaassen@haarlem.nl

Hallo Petra, Leuk om je zo te volgen in dat verre Nepal. Ik heb de Jomson trekking bekeken op internet lijkt me helemaal te gek. Ben benieuwd naar je verhalen en of je nog geknuffeld hebt met die verschrikkelijke sneeuwman!! groetjes Wilma

julia en brigitte (stichting namaste nepal)

namaste petra,
wat een leuke verhalen zeg en wat hebben jullie al veel gedaan en lekker gefreubelt(d?). ziet er prachtig uit en de lokalen zijn op deze manier mooi opgeleukt.
ik heb nu echt zin om te gaan. nog een weekje maar....heb er zin in. tot dan op de dhal bhat!!
bedankt voor alles en die waanzinnige volle tihar paketten.

Rolf

Petra,

Ik ben net terug van de trekking en begrijp dat de school dicht is en dat jij op trekking bent .. ik ga nu eerst naar Chitwan en kom dan terug naar Pokhara. Ik verwacht dat ik ongeveer maandag 3 november weer in Pokhara zal zijn .. desnoods bel ik je wel even ... heb je nummer nog wel ergens .. de pepernoten wachten ... en het geld ook .... hahahah

Namaste Rolf

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!