namaste.reismee.nl

Ik ben er!

Allereerst: Sorry voor soms een typefout maar 'Ths is Nepal' dus alles zit half vastgeplakt of de spatietoets krijgt het opeensop zijn heupen en dan is je halve pagina blank. Geen zin om alles te controleren, dus jullie lezen er maar overheen.

Na een lange vlucht vanuit Nederland via Singapore aangekomen in Kathmandu. Ik wist metten weer waar ik was: plaats van de auto's, vrachtauto's, motors, riksja's, fietsen, wandelaars... en hier geldt het reht van de snelste, die heeft voorang. Heel simpel. Ook al komt hij van rechts of als spookrijder: de truck gaat voo de brommer. En als voetganger heb je maar helemaal opzij te springen, want niemand gaat voor jou op zij. Verder lekker allemaal toeteren (ook al valt erniets te waarschuwen), een koe ontwijken (of de vlaaien) en ook de rochels van zowel mannen als vrouwen.

Omdat ik de toeristishe atrracties wel al heb gezien, ben ik de volgende ochtend naar Pokhara gevlogen. 25 minuten, waar je met de bus minstens 9 uur over doet, en vanwegede einde van een van de velefestivals in Nepal kan datzomaar een paar uur langerzijn omdat alles vol staat. Ik hebmezelfdus maar verwend!.
Het vliegveld (binnenland) was weer chaotisch, het is een grote hal met stoeltjes en 2 'gates' (gewoon deuren naar buiten...)zeroepen iets om en als je denkt dat het klinkt als jouw bestemming (is namelijk neit te verstaan) ga je gewoon naar het mannejte of vrouwtje wat bij de deur staat en je zwaait met je ticket. Als het jouw vlucht is ga je de deur door (na gefouilleerd te worden , want je zal de afgelopn 50 meter sinds je gefouilleerd bent toch maar een bom hebben gekocht in de hal...) . Als het jouw vlucht is scheuren ze je kaartje af, zo niet dan krijg je een duwtje en stap je opzij, tot het ritueel zich herhaalt. Maar ik zat in de goede vlucht en ook mijn bagage is aangekomen.

Laxmi, de tussenpersoon van de school en de stichting in Nederland,keek haar ogen uit toen ik aankwam, ze dacht dat ze droomde. Neehoor, je nachtmerrie is er echt! ;-) ze vond het erg leuk mij weer te zien, en dat is wederzijds. Ze zegt dat de leraren (tenminste, die er vorig jaar nog waren) mij ook hebben gemist en dat die ook wel zullen opkijken.

Gisteravondheb ik Peter en Yvonne ontmoet, http://www.magicphotoworld.com/ . Ze zijn al10 maandenop reis bijna en ik heb ze 1,5 jaar geleden ontmoet, en reisvrhalen uitgewisseld. Leuk om ze nu weer te zien. Yvonne is lerares, dus dat komt mooi uit, kan ze me tips geven voor de komende weken.

Vandaag naar de school. OMdat het de eerste dag na het festival was, waren veel kinderen er niet. Van de 160 waren er maar 52 en de leraren wilden ze alweer naar huis sturen, maar omda wij er waren moesten ze blijven. We hebben 's ohtends spelletjes gedaan en toen vonden de leraren hetwel genoeg en mochten ze om 1 uur naar huis.
En om zulke dingen kan ik (en Yvonne en Peter ook) ons ontzettend opwinden: juisst DAN heb je de kans om ze extra aandcht te geven! 6 LEraren op 52 kinderen... prima toch? Maar 'ze konden geen les geven want anders kregen zij nu iets te horen wat de andere kinderen niet hoorden'. Ja hallo, hoe doe je dat als een kind ziek is? En wat dacht je van 'herhalen' of een van de vele boeken i nde bieb gebruiken?
Ik wiLDE NIET meteen de boeman spelen, maar kon het toch niet laten om te zeggen datik het raar vond. Want volgende keerna een festival (Over 2 weken..) komT DE dag er na ook niemand, want dan wordter toch geen les gegeven. En de dag daarna komt maar de helft ofzo. Terwijl ze de lessen o goed kunnen gebruiken...
Verbaas u niet... juist!

Morgen schijnen de lessen ECHT te beginnen, ben beniewud. En dan hoop ik ook op een iets beter toetsenbord (de shift toets heeft hier een eigen wil) en dat de computer ook mijn foto's kan weergeven, zodat ik die kan plaatsen. Want nu moet ik een programma opgeven, terwijl ik gewoon mijn documenten wil zien.. Ach.... this is Nepal!

STRaks lekker bij Laxmi eten, rijst metDhal bat, een linzenprutje met groenten en chutney. Erg lekker, ik heb het gemist.

TOT DE volgende keer (metwAT minDER fouten en irritatie?? ;-)
OJA, omdat mensen altijd vragen naar hetweer: het is hier zo'n graad of 28 denk ik, volop zon, dus dat wordt de komende weken weer sandalen, kuitbroek, tshirt en petje-tegen-het-verbranden. Erg naar, ik weethet......

Petra

Reacties

Reacties

Mirjam: Koningstein

Lieve petra,

Mooi verhaal. Geniet er maar van en ga mee met de flow...Nepal is nu eenmaal geen Nederland, met al zijn regels, wetjes en leerplicht...IK snap ook wel dat het verstandiger is als de kinderen eens meer aandacht krijgen, maar goed misschien willen de leraren ook af en toe rust...Heel veel plezier en geluk en veel gezondheid . Harstikke fijn dat je zo'n mooi verslag maakt. Tot dan dan..het is en wordt vast een fantastische reis

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!